به گزارش مشرق، از روز سی
دی ماه برخی تحریم ها علیه ایران لغو شد. یکی از تحریم های اعمال شده،
تحریم خودروسازی ایران بود. درحالی صاحبان این صنعت «لوس بار آمده» بارها
به بهانه تحریم خواهان افزایش قیمت در محصولات بی کیفیت خود بودند که اکنون
گفته می شود، آنها حتی در صورت لغو تحریم ها نیز حاضر به کاهش قیمت
محصولات خود نیستند.
نادر قاضی پور، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون
صنایع در گفتگو با افکارنیوز می گوید:«خودروسازان افزایش قیمت خودرو را به
صورتی غیر منطقی و غیر صوری را به صورت حداکثری داشتند. به طوریکه خودرویی
که به A ریال تولید می شد بعد از افزایش قیمت ها، قیمتش را ۲ تا ۳برابر
افزایش دادند. یعنی خودروسازان با تاخت و تاز در بازار خودرو هرچه که در
پشت پرده داشتند و درحالیکه حیاط خلوت دولت بودند، هزینه های بزرگ خود را
تماما به گردن مردم انداختند.»
وی با بیان اینکه اصلا بحث تحریم ها
نیست معتقد است: «بی انضباطی مالی آنهاست که باعث گرانی خودرو شده است.
آنها باید این بی انضباطی ها را به صفر برسانند. از سویی دیگر خودروسازان
تنها باید به خودروسازی مشغول شوند. خودروسازان بیخود سهام بانک و
کارخانجات دیگر را خریدند و اشتباه کردند که در شرکت های دیگر سهامدار
شدند. آنها باید این سهام ها را در بورس عرضه کنند و بدهی خود را با بانک
ها صفر کنند و مازادش را صرف خرید نقدی از قطعه سازان کنند. در این صورت
قیمت خودرو بین ۳۰ تا ۴۰درصد کاهش خواهد یافت.»
قاضی پور در آخر از
تحقیق و تفحض از کل خودروسازان خبر می دهد: «در مجلس نهم تحقیق و تفحص فقط
از سایپا بود اما این بار تحقیق و تفحص از کل خودروسازان دنبال می شود.»
او
این نکته را هم اضافه می کند: «هنوز هم صاحبان گروه انحرافی سابق در مسند
قدرت در صنعت خودروسازی قرار دارند که این موضوع نیز در جریان تحقیق و تفحص
از خودروسازان قرار خواهد گرفت.»
درحالی صاحبان این صنعت «لوس بار آمده» بارها به بهانه تحریم خواهان افزایش قیمت در محصولات بی کیفیت خود بودند که اکنون گفته می شود، آنها حتی در صورت لغو تحریم ها نیز حاضر به کاهش قیمت محصولات خود نیستند.